Okładki "Dumy i uprzedzenia"

Z okazji dwusetnej rocznicy publikacji „Dumy i uprzedzenia” chcę zaprezentować krótki przegląd okładek, które pojawiły się w polskich wydaniach tej najpopularniejszej powieści Jane Austen.

Pierwsza ilustracja przedstawia okładkę z najstarszego wydania, które udało mi się znaleźć. Książka została wydana w 1975 roku przez Państwowy Instytut Wydawniczy. Druga przedstawia okładkę z wydania Ludowej Spółdzielni Wydawniczej z 1992 roku.

Najwięcej ukazało się nakładem Prószyńskiego i S-ki. Na pierwszej ilustracji poniżej znajduje się okładka Dumy z serii Biblioteczka "Pod Różą". Dwa następne mają szatę graficzną typową dla serii Klasyka Powieści wydawanej przez to wydawnictwo. Na pierwszej wykorzystano obraz Georgesa Rougeta Panny Molien z 1811 roku, na drugiej zaś Flowers and Birds Charlesa White’a z 1772 roku. W kieszonkowym wydaniu na okładce widzimy filiżankę i imbryk do herbaty. Oczywiście nie mogło zabraknąć okładki filmowej. Wydawca zdecydował się na ekranizację z 2005 roku. Zdjęcie z filmu zostało wykorzystane również przez wydawnictwo, którego nie udało mi się zidentyfikować, w serii Klasyka romansu.

Z Zielonej Sowy pochodzi wydanie z okładką z fragmentem obrazu Rodzina Schimmelpennick Pierre-Paul Prud’hona z 1801 roku. Z kolei egzemplarz w twardej oprawie wykonany jest z ciemnozielonego, skóropodobnego materiału ze złoceniami. Również z wydawnictwa Libros i ze Świata Książki pochodzą wydania z okładkami, na których wykorzystano rekonstrukcje obrazów z XVIII i XIX wieku. Na pierwszej z nich wykorzystano obraz Two Strings To Her Bow Johna Pettie z 1882 roku, na drugiej portret lady Charles Spencer autorstwa Joshua Reynoldsa z 1776 roku. Jest również wydanie Hachette przywodzące na myśl kiepskie romanse.

Jak widać, polski czytelnik nie ma zbyt dużego wyboru, szczególnie jeżeli lubi cieszyć się estetyką książki w równym stopniu, co jej zawartością. Dlatego, dla równowagi, kilka przykładów ciekawych okładek wydań angielskich.

Bibliofilska „pawia” Duma z 1894 roku, wydana przez George’a Allena, z ilustracjami Hugh Thomsona.

Z Penguin Classics pochodzi między innymi wydanie z 2009 roku z okładką zaprojektowaną przez Rubena Toledo, seria z 2006 roku (tutaj wszystkie okładki) oraz wydanie z 2009 roku, w twardej, płóciennej oprawie (tu również wyszły wszystkie dzieła Austen).

Ciekawa jest edycja White’s Fine Editions z okładką autorstwa Kazuko Nomoto. Z tej samej serii ukazała się Emma z okładką zaprojektowaną przez Amy Gibson

Seria Vintage Austen:

Odrobinę cukierkowe, lecz mające swój urok wydanie Headline Book Publishing:

Wydanie adnotowane z 2009 roku z Harvard University Press. Co ciekawe, wykorzystano w nim ten sam obraz, co w wydaniu Prószyński i S-ka, lecz wykadrowano go w nietypowy sposób, dzięki czemu okładka wyróżnia się na tle innych. Na youtube można obejrzeć krótkie nagranie, w którym projektantka okładki opisuje swoje wszystkie pomysły i wyjaśnia, dlaczego ostatecznie zdecydowała się na ten projekt.


Na uwagę zasługuje również zbiorcze wydanie powieści Jane Austen Seven Novels z wydawnictwa Barnes & Noble, zaprojektowane przez Elizabeth Traynor. Więcej o projekcie na stronie Austenprose

Więcej okładek na stronach:

Słowa kluczowe: 

Komentarze

Wow! Nigdzie nie widziałam takiego przekroju okładek dzieła Austen. Tak, jak wskazuje mój nick, moim ulubionym dziełem Jane są Perswazje, ale nie da się przejść obojętnie obok "pawiej" okładki Dumy - jest przepiękna! Sama posiadam edycję kieszonkową, obie filmowe oraz angielskie wydanie Penguin Classics (zielone). Dziękuję za tę stronę, będę częstym gościem! Pozdrawiam:)
Anne E.

Dziękuję bardzo :). Perswazje też zamierzam wziąć na warsztat, ale Austen to tak szeroki temat, że czasami nie wiem, od czego zacząć.

Zgadzam się. Powieści Austen są tak wielowątkowe i wielopłaszczyznowe, że do jej utworów można wracać niejednokrotnie. Perły literatury angielskiej! Bardzo interesujący artykuł :)

Dodaj komentarz